söndag 19 september 2010

Valvakan 2010

Tack vare Tv4 och Svt-play har även jag kunnat följa bitar av Valvakan här i USA. Det är ju helt otroligt att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen!!! Att det dessutom ser ut att bli en minoritetsregering gör ju inte saken bättre. Men Reinfeldt sa ju "Vi kommer inte samarbeta eller göra oss beroende av SD", så man får väl hoppas på att han står fast vid sitt ord. Det är dock ändå lite skrämmande att ett främlingsfientligt parti kan får mer röster än några av de gamla etablerade partierna på 2010-talet. Vad är det som händer där hemma egentligen?

Jag vet att USA både har haft och har problem med orättvisor för tex afro-Amerikanerna, men jag måste ändå säga att som helhelt har jag under min tid här uppfattat detta land som väldigt tolerant och mångkulturellt. Här finns folk från varje kontinent och som "utlänning" har jag inte annat än känt mig välkommen här från första stund. Det går inte att se på någon om de är amerikaner eller inte, och rent teoretiskt, vem är egentligen helt amerikansk? De flesta har påbrå från allt mellan Mexico till Europa! Ta mina amerikanska roommates som exempel, en pratar flytande tyska och en spanska. Det här är en av anledningarna till att jag trivs så himla bra här!

När jag såg SD valkampaj trodde jag först att det var ett skämt. Men tyvärr var det inte det. Länk: SDs valkampanj Den fick mig också att tänka på vad som egentligen menas med ordet "invandrare" i dagens Sverige. Vi pratar inte om ryssar, norrmän eller italienare. Vi pratar om muslimer. Det är dem som är hotet mot vårt samhälle, vår ekonomi,"våra pensionärer" och vår kultur. Kommer begreppet muslim i framtiden ha samma innebörd som jude? I så fall har vi ju lärt oss en sak av historian, och det är att vi aldrig lär oss av historian...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar