söndag 12 september 2010

Brandlarm och sköldpaddor

Under min första månad här i Tampa har brandlarmet gått igång tre gånger (!!!) Första gången vaknade jag av ett ryck kl 04.30 av det värsta mest igenomträngande ljudet jag någonsin hört. Med näst intill en hjärtattack av det omysiga uppvaknandet var det bara att klä på sig och gå ut för att ca 10 minuter senare kunna gå in igen när falsklarmet var avblåst.

Omgång nummer två hände när jag satt och pluggade för någon vecka sen och en av mina roommates "försökte" steka kyckling (istället för att värma halvfabrikat). Helt plötsligt körde det bekanta ljudet igång igen, men som tur var bara i vår lägenhet. Efter att ha vädrat ut det svarta molnen genom balkongdörren var det över, men ingen av mina roommates har lagat mat igen sen dess...

Så nu ikväll, när jag sitter mitt uppe i de oerhört intressanta (...) Virginia and Kentucky Resolutions från 1798 så bryter det obehagliga ljudet ut igen. Den här gången har någon lyckats sätta igång vattensprinklers (superamerikanskt) någonstans i byggnaden och det var bara till att pallra sig ut igen. Brandmännen kom och började forsla ut vatten, men de kan inte stänga av oljudet. Så nu sitter jag här (sen snart en halvtimme tillbaka) och försöker plugga med risk för att få tinnitus för det det låter något hemskt!

Som pricken på i:et med det här berättar mina roommates att de har en överraskning...De ska skaffa en sköldpadda (!?!). Jag började skratta när de sa det och frågade vad de skulle göra med den. Men de är dödsseriösa och helt bestämda på att ha ett "pet". De har redan börjat ringa runt till olika zoo-affärer för att hitta en 6 inches stor sköldpadda...

2 kommentarer:

  1. hahaha jag dör!! vad gör man med en sköldpadda liksom? tittar på när den äter?

    SvaraRadera
  2. Det värsta var att de sa att de ville ha en pytteliten sköldpadda, och när jag sa att alla växer och blir stora så sa de att de skulle ha den i en liten burk så att den inte kan växa så mycket!!! Amerikaner :S

    SvaraRadera