måndag 16 maj 2011

Yosemite National Park

I lördags kväll träffade jag min nya "roommate" som hetter Myriel och är ifrån Tyskland, jättetrevlig tjej! Morgonen därpå träffade vi resten av gruppmedlemmarna, som samtliga är européer. Vi är sju stycken i gruppen, inklusive mig, och så vår supertrevliga guide Brian :)

Vårt först stopp som ni kunde se på kartan var Yosemite National Park. Vi lämnade San Fransisco igår morse och var framme nån gång under eftermiddagen. När vi först började närma oss var allt grönt och fint, men ju närmare vi kom desto mer bekymrade blev vi alla över ett litet problem; SNÖ! Ingen av oss, inte ens vår gruppledare, hade planerat för snö i Yosemite i mitten av maj så det var lite av en chock när vi nådde vår campingplats som var helt täckt av snö...

Efter lite kämpande fick jag och Myriel upp vårat tält och sen börjades det lagas middag i vårt "portabla kök". Ett schweiziskt par såg till att vi fick kycklingfiléer med risotto vilket var riktigt gott, tänk vad man kan göra ute i det fria ändå. Och ute i det fria är vi verkligen...jag har inte sett rinnande vatten på över 24 timmar nu och vi måste gömma all mat och hygienartiklar i speciella skåp vid lägerelden för annars finns det risk att få påhälsning av björnar i tälten!?

Under kvällen blev det kallare och kallare, och inatt har jag förmodligen upplevt min livs värsta natt. Är säker på att det gick ner till ett par minusgrader, plus att det snöade hela natten, så vi trodde faktiskt att vi skulle frysa ihjäl. Om jag säger såhär; min Floridagarderob är inte gjord för en Antarktisexpedition! 

På något underligt sätt överlevde vi och när vi väl öppnade ögonen imorse bröt både jag och Myriel ut i ett gapskratt, vilket det som tur är har varit mycket av den senaste tiden. Efter frukost begav vi oss in i parken och det är otroligt vackert här. Alla valde lite olika hiking tracks, och jag tog en liten utmaning och klättrade halvvägs upp för Yosemite Fall. Det var svettigt, men när jag väl nådde utsiktsplatsen över det enorma vattenfallet som forsar ner för bergen var det definitivt mödan värt! Yosemite Fall är det högsta vattenfallet i Nord Amerika med 739 m, och är därmed också det sjunde högsta i världen.

För att göra min hikingtur ytterligare lite tuffare hade jag en proppfull ryggsäck på mig med bl a datorn, så att jag skulle kunna uppdatera Er sen :) Visar på en karta nedan vart jag gick, och det kanske inte ser så långt ut, men hela sträckan är 12 km och det är väldigt brant. Jag gick upp dit där det står "Lower Yosemite Fall" för sen började det bli isigt och en massa snö. Vyn var underbar och jag är nöjd med dagen!

Inte det landskap vi önskade se vid vår ankomst...

Myriel och jag lyckades få upp vårt tält :)

Plastpåsar i skorna för att hålla fötterna torra!

Vårt kök :)

Fantastiska vyer i Yosemite NP

Trivs jättebra med min grupp!

Jag började vid "Camp 4" och klättrade till det blåmarkerade "Lower Yosemite Fall"

Fin utsikt längs vägen upp!


Yosemite Fall - I made it :)

1 kommentar:

  1. Plastpåsar i skorna! Helt rätt! Kan vi inte åka och vandra när du kommit hem? Jaaaa!

    SvaraRadera