fredag 13 maj 2011

San Fransisco

I onsdags kväll kom jag fram till San Fransisco efter en lång resa. Jag var väldigt trött till slut eftersom att jag inte sovit så bra natten innan, plus att det är tre timmars tidsskillnad ifrån Florida. Det resulterade i tidig sängdags så att jag skulle vara fit for fight dagen efter.

Gårdagen började sedan tidigt för att jag ska hinna med alla turistgrejer jag vill hinna se de här dagarna. Först åkte jag till Twin Peaks som är de högsta topparna i San Fransisco där man har en fin utsikt över hela staden. Tyvärr var det väldigt dimmigt på morgonen, vilket är ett vanligt fenomen i San Fransisco, så först när jag väl nådde toppen efter lite spännande hiking bland buskar såg jag överhuvudtaget ingenting! Dimman försvann dock sakta men säkert och under resten av dagen och idag har det bara varit blå himmel och solsken, så jag har haft tur. Men det blåser, som bara den! Blåsten i kombination med att San Fransisco är den mest backinga stad jag någonsin har varit i, gör det här besöket till rena rama träningspasset. Därför är jag utrustad som en riktigt nördig turist i joggingskor och vindjacka ;)

Efter Twin Peaks åkte jag till Golden Gate Park som består av flera olika trädgårdar och var jättefin! Sen bar det av vidare till Golden Gate Bridge innan jag vände om hemåt och tog turen förbi Transamerican Pyramide och Chinatown. På kvällen följde jag med hostelet på deras Pub Crawl som var jätteroligt. Mitt hostel är väldigt bra och ordnar aktiviteter varje dag/kväll och erbjuder också middag för 5$! Så jag kan verkligen rekommendera USA Hostel San Fransisco!

Idag var första punkten på schemat att åka ut med färjan till Alcatraz. Där gick jag en audio tour som var väldigt bra och spännande och berättade allt om fängelsets historia, kända fångar och olika rymningsförsök! Alcatraz är ett väldigt speciellt fängelse och utsikten ifrån den lilla ön mot San Fransisco är jättevacker, varför det måste ha varit ännu värre för fångarna att sitta isolerade där...tänk att något så nära, kan vara så långt bort. Inuti såg det precis ut som i amerikanska fängelsefilmer och det var lite läskigt att se sådana celler i verkligheten. Alcatraz stängdes 1963.

Efter fängelsebesöket vandrade jag längs hamnen till kända Pier 39 vid Fishermans Warf. Det är ett jättemysigt turistområde med restauranger och butiker, plus att det är där man kan se alla lata sjölejon som för oväsen för sig! När jag hade strosat runt där ett tag begav jag mig till Ghirardelli Square där jag fick mig en valbehövd och sen lunch på Café Crown and Crumpet som Camille hade tipsat mig om. Nöjd och glad skulle jag sen prova att åka den omtalade spårvagnen hem och för den attraktionen väntade jag nog i över en timme i kö för att det är så populärt! Vet inte om det riktigt var värt det, men nu kan jag ju i alla fall kryssa av det på min "att göra lista", haha.

Jag har en dag till kvar i San Fransisco imorgon. Då ska jag göra den sista turistattraktionen som jag har kvar; Lumbardo street. Därefter blir det en shoppingtur och lite SEMESTER! Puuh :)

Till Er alla, från mig (och Union Square)!

Utsikt över San Fransisco från Twin Peaks

Golden Gate Park

Golden Gate Bridge

Transamerican Pyramide (mitt riktmärke i stan)

Ingången till China Town

Alcatraz!

Inte så trevliga celler...

Sjölejon som ligger och latar sig på Pier 39 :)

Varm choklad och crumpets medan planläggningen fortsätter!

San Fansisco Cable Car - ett "must do"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar