måndag 15 november 2010

Tjejhelg i Chicago!!

Efter att ha suttit uppe hela natten med min kriminologiuppsats var det i torsdags dags för avfärd mot Chicago där jag äntligen skulle få träffa Anna! Sen blev det fyra dagar med turistande, shopping och party - helt fantastiskt!

Torsdag: Efter att vi checkat in på vårat hostel som låg mitt i Downtown så begav vi oss på lite sightseeing till Millennium Park där huvudattraktionen var "The Bean" (en stor "silver-böna" som reflekterar stadens skyskrapor). Därefter var det dags för shopping i mängder! Chicago erbjuder långa shoppinggator med allt man kan önska så långt ögat kan nå. På kvällen åt vi supergod middag på The Cheese Cake Factory innan vi åkte upp till 96:e våningen i The Hancock-tower där vi tog en drink serverad med fantastisk utsikt över Chicago by night! Riktigt lyxigt!

Fredag: Den här dagen började med en morgontur ut till Hyde Park där vi letade reda på Obamas hus. Det var inte svårt att hitta rätt gata eftersom Secret Service var där och hade spärrat av området, men vi fick ringa Christian som googlade fram hur huset såg ut innan vi visste vilket det var! Därefter begav vi oss tillbaka till downtown för att åka upp i USAs högsta byggnad - Willis Tower. Väl uppe på 103:e våningen har man en utsikt på 50 miles om det är bra väderförhållanden. Till sist åkte vi ut till Navy Pier och kollade läget innan det var dags för mera shopping. På kvällen var det utgång med dunder och brak som efter en lång kväll avslutades på Spy Bar á la Chicago style!

Lördag: Sista heldagen bar det av till Andersonville som är fullt av svenska immigranter. Det första vi såg när vi kom fram var en svensk flagga, därefter en volvo och till sist en dalahäst! Vi besökte Swedish American Museum och tog en titt på de svenska restauranger och caféer som fanns innan vi återvände till downtown. Där fortsatte vi shopping varvat med Riverwalk längs Chicago river innan det var dags för den berömda deep-dish pizzan på Gino's. Efter två timmars köande fick vi äntligen vår mat!! Som sista turistattraktion bockade vi av Garrett's caramel och cheese popcorn påväg hem till vårt hostel. På kvällen hade vi biljetter till musicalen The Lion King på Cadillac Palace. Det var helt fantastiskt och kostymerna och musiken var helt otrolig! Så till sist avslutade vi kvällen med utgång i downtown.

På söndagen avslutades vår underbara Chicago-weekend med en brunch innan det var dags att påbörja resan hem till Florida igen. Jag saknar redan Anna och storstan. Chicago var precis så som jag hade förväntat mig USA - alldeles alldeles underbart! Dock var det otroligt skönt att stiga ur planet i Tampa och bli mottagen av värme igen. Chicago är känt som "The Windy City" med all rätt :)

Millennium Park Chicago
The Bean
Hancock-tower
Utsikt från 96:e våningen!
Obamas gata :)
Obamas (röda) hus!
USAs högsta byggnad - Willis Tower!
Utsikt från 103:e våningen!!

Dalahäst i Andersonville :)