lördag 28 augusti 2010

Första skolveckan avklarad!

I måndags hade jag min första lektion och sen dess har det rullat på i full fart under veckan. Jag har fått ihop alla mina kurser som jag ville ha och dessutom ett ganska drägligt schema. Fritiden är ju minst lika viktig här! Frågan är dock hur mycket det blir av den varan... Alla kurser är ganska krävande och det är redan meningen att vi ska ha kommit ca 50-100 sidor i kurslitteraturen för varje kurs, så det är riktigt högt tempo. Här är en liten resumé av mina kurser;

Constitutional Law I - Den här kursen är ganska grå än så länge och jag kallar vår professor Dr Tauber för Herr Hockeycoah, för trots att det är ett litet klassrum så skriker han kontant. Det gör det ganska svårt att höra vad han säger, fast det är ganska svårt att följa med på allt i allmänhet ändå.

Crime and Justice in America - Professor Dr Agresti är en riktigt härlig man i sina bästa år. Han har verkligen sinne för humor och skämtar friskt för jämnan. Den här kursen tror jag kan bli riktigt kul och om man har tur finns det även möjlighet att få följa med på studiebesök till bland annat en domstol. Dock är det ca 340 personer som läser kursen och platserna är begränsade. Men som Dr Agresti sa så får man hoppas på att man heter "Lucky" i förnamn... Ett litet urdrag ur hans presentation av sig själv; "Oh, I forgot to tell your, I was a juvenile delinquent back in Syracuse. Was caught for breaking and entering and stealing guns and placed on probation. That was when I was 15. Quite a few of my family and friends have "been on the other side of the law".

International Human Rights - Professor Dr Roach är väldigt bra och brinner för ämnet. Det kommer bli en intressant kurs, men rätt tuff. Bland annat har vi en ganska saftig uppsats som ska komma till på något för mig ännu okänt sätt...

Law and Business I - Professorn för den här kursen är inte heltids professor utan jobbar som advokat på en av de största advokatbyråerna i Tampa Bay. Några väl valda ord från Dr Brown; "I'm not a professor, I'm a lawyer. Like most lawyers I have a lot of opinions. That means I'm often wrong, but never in doubt. If I say something in this class that you don't agree with, that's probably a good thing, it means you're thinking. If you say something that I disagree with, that doesn't mean you're wrong. It doesn't even mean that I disagree with you. I'M A LAWYER! I argue not just for profession, I do it as a hobby. I even argue with myself, and I always win!" Han är förmodligen den bästa professorn jag har här den här terminen :)

Golf I (!!!) - Golftränaren heter Joshua och verkar vara jättetrevlig. Än har jag inte haft någon golflektion, men den första är på tisdag så då håller jag tummarna för bra väder! När kursen är slut ska jag kunna "full swing, pitching, chipping och putting", vilket låter som rena grekiskan för mig just nu. Jag ser dock verkligen fram emot den här kursen och golfbanan ligger bara en gata bort från där jag bor!

Dags att börja plugga snart...

1 kommentar:

  1. Och jag som hade för mig att du sa att du inte skulle läsa så många kurser i USA :P

    SvaraRadera