tisdag 17 augusti 2010

Arriving!

Resan till Tampa var LÅNG. Den började kl 06.00 (sv tid) den 16 augusti 2010 och slutade kl 06.00 (am tid) den 16 augusti 2010...24 timmar! Men allt gick bra och när vi väl var framme fick vi bokstavligt talat ett VARMT välkomnande :)

Det är riktigt varmt, kvavt och soligt här i Tampa. Det tar ungefär 1 minut från att man gått ut genom dörren tills man är ganska så ofräsch. Men jag klagar inte! Har längtat efter den här värmen i snart ett år och det känns fantastiskt och väldigt spännande att äntligen vara här :)Dock är det "hurricane season" nu så, på eftermiddagarna kommer det små skurar med "thunder and lightnings", men det blir nästan bara ännu mer hett efter det.

När jag kom fram igår kväll var mina roommates på väg ut på partaj. De frågade glatt om jag "wanted to join them?!" men jag tackade nej och somnade som en stock istället. De verkade inte riktigt förstå att jag rest från Sverige i ett dygn. Men de är väldigt hjälpsamma och trevliga och erbjöd både mat och skjutshjälp...

...för i USA behövs det bil! Men som utbytesstudenter har vi (Christoffer, den andra studenten från Uppsala universitet, och jag) idag gått och gått och gått! Först till Target där vi handlade i princip allt man kan tänka sig för att göra våra rum lite mer hemtrevliga. Vi lyckades fylla en hel taxi med grejer. Sen bar nästa promenad av till Campus för att kolla in området inför morgondagen. Det är STORT. Känns som bara Campus är lika stort som hela Uppsala stad. Men till jul kanske jag lyckats lära mig att hitta... :)

På Campus området finns i alla fall ALLT. Dagens mål var University Mall - ett köpcenter lika stort som Gränby x 10. Där lyckades vi skaffa amerikanska mobilnummer (vilket var en himla djungel!) och en hårtork.

Boendet är perfekt och jag trivs redan jättebra. Det är så skönt att ha ett eget badrum! Än har jag inte lagat någon mat i det gemensamma köket, men det ska nog inte bli några problem. Jag bor med tre amerikanska tjejer (Rakel, Josephine & Courtney) i en 5:a i ett stort (och nybyggt!) privat Student Housing-komplex. Från vår balkong samt mitt fönster har vi utsikt mot poolen och här finns allt från gym till buissnes center. Superbra! Dessutom ligger det bara rakt över gatan från Campus. Det är svårt att göra det rättvisa på bild, men jag har gjort ett försökt. Har dock inte fotat mina två STORA garderober med spegeldörrar samt min 32" platt-TV som hänger på väggen framför sängen :)

Nu är det dags att sova här borta på andra sidan Atlanten, "jetleggen" har gjort sig påmind de här första dygnen, men jag kämpar!

Utanför vårt Student Housing

Här bor jag! Det finns två stycken byggnader.Jag bor i B, Christoffer i A :)

Min "fullsize bed" (140 cm!)bäddad på amerikanskt vis!

Min lilla författar-hörna...

Mitt badrum som var väldigt svårt att fotografera

Utsikten från mitt fönster!

Våra shoppingvagnar från Target :)

2 kommentarer:

  1. Det verkar HUR bra som helst!! Längtar så efter dig och längtar tillbaka till Florida.. Har till och med drömt att jag var där i natt ;)glöm inte att ta dina "bakis-brus" efter kalaskvällarna (haha vore kul om dom funkade) och shoppa i mängder! STOR puss&kram

    SvaraRadera
  2. Ser jättefint ut, jag skulle också trivas där! Perfekt med poolen också så att du kan svalka av dig när det blir för varmt :)

    Have a nice day!

    SvaraRadera