fredag 18 februari 2011

Home sweet IKEA

Idag var jag uppe med tuppen för jag hade hyrt en WeCar, som jag berättade om tidigare i höstas. Jag vet inte varför det inte har blivit av tidigare, för det är väldigt smidigt och inte särskilt dyrt, tvärt om är det en ren lyx att USF har en sån här bilpool!

Det var alltså jag och min gröna "Nissan Cube" som var ute på vägarna och dagens mål var ett välbehövligt besök till IKEA. Det roliga med IKEA här, är att det ser exakt ut som IKEA i Uppsala, och alla saker kommer i samma ordning! Det första jag gjorde var att sjunka ner i min vita "Ektorp" och då kändes det precis som hemma för en stund. Sen fortsatte jag att ströva runt, och på IKEA får man ju alltid med sig nåt nyttigt, men pricken över i:et när man befinner sig utomlands är MATAVDELNINGEN! Marabou mjölkchoklad, Daim, Ahlgrens bilar, sill, räkor (riktiga som faktiskt smakar räka..!), drottningsylt och prästOST hör till favoriterna!

Jag hann även med en svensk lunch på IKEA och vid matborden hänger en stor bild över småländska landskap och så står det "Småland, home sweet home". Gud, som jag saknade Åmot. Niagarafall och Gran Canyon ni kan ta er - det finns inget vackrare än svensk natur! Medan amerikanerna åt pizza, njöt jag av svenska smaker och läste om IKEAs historia;

"Thick pine forests, rockey meadows, and quiet lakes cover much of Småland, a region in southern Sweden. The name means "small lands" and though the lands may be small, the ideas are big.

The soil is rocky and difficult to farm, so Smålanders are use to working hard and working together. They are known for being honest, straightforward and for always discovering clever ways to save money.

If these values sounds like IKEA values, it is probably because Småland is where we started more than 60 years ago. And still today, with around 300 IKEA stores in more than 35 countries, our heart and soul remains in Småland, Sweden. We call it home."

Det gör jag med.

Min lille Nisse :)
Är få saker som gör mig så glad här borta som lite gul&blå!
Forever and ever <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar