söndag 30 januari 2011

Gasparilla

Nu har det gått en vecka sedan det senaste inlägget, men det är för att jag har varit sjuk sen min födelsedag och inte gjort någonting...Nu har jag dock återfått rösten och min hosta börjar lugna ner sig så jag börjar bli fit for fight igen!

Igår var det en av de få stora historiska höjpunkterna under året här i Tampa; Gasparilla. Detta är en stor piratfestival i Tampa Bay som firas med dunder och brak sedan 1904. Lite kortfattad bakgrundsfakta:

"Gasparilla...the pirate. The name and foundation of Tampa's traditional Gasparilla Carnival come from legendary pirate Jose Gaspar, "last of the Buccaneers" (vårt amerikanska fotbollslag heter ju Tampa Bay Buccaneers), who terrorized the coastal waters of West Florida during the late 18th and early 19th century. Gaspar, given to calling himself "Gasparilla," served as a lieutenant in the Royal Spanish Navy for five years until 1783 when, upon seizing command of a Spanish sloop-of-war, he with his fellow mutineers set sail for the Florida straits. And so the young Spanish aristocrat-turned-pirate began an adventurous life as outlaw of the sea."

Vid lunchtid igår stod vi i solen och beskådade när "Jose Gasparillas" piratskepp invaderade Tampa Bay med kanoner och hurrande. Därefter fortsatte evenemanget med en stor pirat-parad á la amerikansk anda. Detta innebär musik, orkestrar, pampiga vagnar fulla med pirater och såklart; beads! Det sistnämnda är plast-pärle-halsband som man hade på lågstadiet som amerikanerna här (åtminstone i Florida) är tokiga i när det kommer till firande. Vid såväl sportsevent som gårdagens Gasparilla går det ut på att samla på sig så många som möjligt under paraden, då de som går i paraden har till huvuduppgift att kasta ut sådana till publiken. Vissa, såväl gammal som ung, håller typ på att bryta nacken för att de har 10 kg plast runt huvudet...

Gasparilla invationen!
Camille och jag innan beads-jakten börjat på allvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar