lördag 18 juni 2011

It all comes to an end

134 blogginlägg och tio månader senare sitter jag här på flygplatsen i New York och väntar på planet hem till Sverige. Det känns helt overkligt att jag om ca 11 timmar landar på Arlanda och att jag börjar jobba som vanligt igen på måndag!

Jag ser fram emot att komma hem till...:
* Familjen och vännerna (speciellt Oscar!)
* Knäckebröd med smör och prästost och ett glas oboy
* Lösgodis och Marabou choklad
* Pappas mat och svensk husmanskost
* Den fantastiska svenska samhällsstrukturen och lokaltrafiken
* Medvetna och allmänbildade människor
* Det svenska utbildningssystemet
* Svensk sommar och midsommarfirande (och jordgubbar)
(* Publika toaletter som inte är bås...)

 ...men det här kommer jag att sakna:
* Strålande sol, blå himmel och sköna grader varje dag
* Clearwater Beach och min pool
* Den avslappnade ostressade livsstilen
* Att inte behöva tänka på hur man ser ut och klär sig och ändå känna sig fin
* Mina nya vänner
* Att resa runt överallt
* Den trevliga och öppna amerikanska mentaliteten (istället för svenska musslor)
* Starbucks och Victoria's Secret :)

Det här har varit ett helt fantastiskt år i mitt liv och jag har upplevt så mycket, utmanats och fått så många nya erfarenheter att det känns som att jag har varit borta i tio år istället för ett. Alla säger lite klyschigt att man som utbytesstudent "växer som person", men det är faktiskt helt sant. Genom att lämna allt tryggt därhemma och ge mig iväg på egen hand och träffa alla de nya människor som jag har mött och avklarat alla utmaningar som dykt upp, har jag förändrats och växt som person till någon annan än den jag var när jag lite smånervös gav mig iväg med höga förväntningar på "the American dream" i Augusti förra året.

Jag har under den här tiden besökt Bahamas, Chicago, Washington DC, New York, Everglades, Miami, Fort Lauderdale, Grand Cayman Island, Jamaica, San Diego, Montréal, Ottawa, San Fransisco, Yosemite NP, Zion NP, Bryce NP, Moab, Monument Valley, Lake Powell, Grand Canyon, Las Vegas, Los Angeles m. fl.

Från varje ställe som jag har varit på har jag köpt en magnet, så när jag nu kommer hem kommer mitt kylskåp att prydas av 40 magneter från alla mina äventyr. Totalt har jag också suttit på 20 olika flygplan under den här tiden. Jag har verkligen njutit av att se alla dessa platser och också av känslan av att ibland resa på egen hand och klara sig helt själv!

Allt resande tillsammans med de vänner jag har träffat här och de upplevelser som jag har haft av att leva och studera vid ett amerikanskt universitet har gjort det här året till det bästa i mitt liv! Det var en dröm som blev sann, och jag har njutit varje sekund. Men nu är det dags att återvända hem till mitt riktiga liv och fortsätta där med nya utmaningar.

Tack till alla Er som följt mig under det här året!

GO BULLS!

1 kommentar:

  1. Tänk att det har gått ett år! Tiden går så snabbt, jag har följt din blogg under hela resan, har varit mycket intressant och händelserikt!

    Snart är du hemma,
    och snart ses vi igen!

    Kram
    Emil

    SvaraRadera